صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes
منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى
بسم الله الرحمن الرحيم

أهلا وسهلاً بك زائرنا الكريم
نتمنى أن تقضوا معنا أفضل الأوقات
وتسعدونا بالأراء والمساهمات
إذا كنت أحد أعضائنا يرجى تسجيل الدخول
أو وإذا كانت هذة زيارتك الأولى للمنتدى فنتشرف بإنضمامك لأسرتنا
وهذا شرح لطريقة التسجيل فى المنتدى بالفيديو :
http://www.eng2010.yoo7.com/t5785-topic
وشرح لطريقة التنزيل من المنتدى بالفيديو:
http://www.eng2010.yoo7.com/t2065-topic
إذا واجهتك مشاكل فى التسجيل أو تفعيل حسابك
وإذا نسيت بيانات الدخول للمنتدى
يرجى مراسلتنا على البريد الإلكترونى التالى :

Deabs2010@yahoo.com


-----------------------------------
-Warning-

This website uses cookies
We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage.
By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.
منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى
بسم الله الرحمن الرحيم

أهلا وسهلاً بك زائرنا الكريم
نتمنى أن تقضوا معنا أفضل الأوقات
وتسعدونا بالأراء والمساهمات
إذا كنت أحد أعضائنا يرجى تسجيل الدخول
أو وإذا كانت هذة زيارتك الأولى للمنتدى فنتشرف بإنضمامك لأسرتنا
وهذا شرح لطريقة التسجيل فى المنتدى بالفيديو :
http://www.eng2010.yoo7.com/t5785-topic
وشرح لطريقة التنزيل من المنتدى بالفيديو:
http://www.eng2010.yoo7.com/t2065-topic
إذا واجهتك مشاكل فى التسجيل أو تفعيل حسابك
وإذا نسيت بيانات الدخول للمنتدى
يرجى مراسلتنا على البريد الإلكترونى التالى :

Deabs2010@yahoo.com


-----------------------------------
-Warning-

This website uses cookies
We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage.
By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.



 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولحملة فيد واستفيدجروب المنتدى

شاطر
 

 صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى
Admin

عدد المساهمات : 18726
التقييم : 34712
تاريخ التسجيل : 01/07/2009
الدولة : مصر
العمل : مدير منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Empty
مُساهمةموضوع: صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes   صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Emptyالثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 8:27 am

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes
صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes 0c3346426cf104
يثبت على العمود القائد عدة تروس فى تدريج شبه مخروطى وعلى العمود الثانى مثبت ترس واحد فقط يمكن تحريكه محورياً بواسطة يد بكامل المخروط وفى يد الإدارة ترس وسيط حيث أن هناك إمكانية سد أى فراغ بين أى ترس قائد والترس المنقاد
ويمتاز الصندوق بصغر الحجم والإستغلال الأمثل للتروس حيث يزيد عدد التروس بمقدار اثنين عن عدد السرعات
ويعيب عليه أنه لايستخدم لنقل السرعات العالية ويمكن إستخدامها لنقل الحركة الثانوية لألات الورش

المصدر : كتاب تصميم ألات الورش - Machine Tool Design
إعداد : أ.د عبدالهادى عبدالبارى ناصر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اسراء 13
مهندس فعال
مهندس فعال
اسراء 13

عدد المساهمات : 216
التقييم : 220
تاريخ التسجيل : 09/12/2011
العمر : 31
الدولة : مصر
العمل : طالبه

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Empty
مُساهمةموضوع: رد: صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes   صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Emptyالثلاثاء 01 أكتوبر 2013, 10:44 am

هو مش الفراغ بين الترس القائد والمنقاد بيتغير بتغير الترس القائد يبقي ازاي الترس الوسيط بيسد الفراغ ده ذا كان الفراغ ده متغير
ومعلش هو ايه الحد الاقصي للسرعه اللي ممكن ينقلها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اسراء 13
مهندس فعال
مهندس فعال
اسراء 13

عدد المساهمات : 216
التقييم : 220
تاريخ التسجيل : 09/12/2011
العمر : 31
الدولة : مصر
العمل : طالبه

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Empty
مُساهمةموضوع: رد: صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes   صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Emptyالأربعاء 02 أكتوبر 2013, 12:38 am

موضوع الترس الوسيط فهمته بس ايه السرعه اللي ممكن ينقلها بسهوله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى
Admin

عدد المساهمات : 18726
التقييم : 34712
تاريخ التسجيل : 01/07/2009
الدولة : مصر
العمل : مدير منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Empty
مُساهمةموضوع: رد: صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes   صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Emptyالأربعاء 02 أكتوبر 2013, 12:40 am

اسراء 13 كتب:
هو مش الفراغ بين الترس القائد والمنقاد بيتغير بتغير الترس القائد يبقي ازاي الترس الوسيط بيسد  الفراغ ده ذا كان الفراغ ده متغير
ومعلش هو ايه  الحد الاقصي  للسرعه اللي ممكن ينقلها
بالنسبة للفراغ
فالترس الوسيط  بيتحرك بواسطة يد تدور حول مركز الترس المنقاد والدوران ده بيسمح بتغيير المسافة لانه بيتحرك فى دائرة ونقطة التلامس مع المماس للترس القائد
ولان حجم التروس القائدة مختلفة فهو بيسد الفراغ فى نقطة التماس
وبالنسبة للحد الأقصى للسرعة لو تقصدى بيها جملة "لايستخدم لنقل السرعات العالية"
فده لان كل سرعة مرتبطة بترسين بس فعلشان تزود السرعات لازم تزودى التروس والصندوق شغال تبع متوالية فما ينفعش تغيريه وحتى لو غيرتيه مش هتوصلى للسرعات العالية زى الصندوق متعدد الأعمدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى
Admin

عدد المساهمات : 18726
التقييم : 34712
تاريخ التسجيل : 01/07/2009
الدولة : مصر
العمل : مدير منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى

صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Empty
مُساهمةموضوع: رد: صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes   صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes Emptyالأربعاء 02 أكتوبر 2013, 12:45 am

اسراء 13 كتب:
موضوع الترس الوسيط فهمته بس ايه السرعه اللي ممكن ينقلها بسهوله
ممكن تحددى لى الجملة المطلوبة بالضبط ؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
صندوق تروس نورتون - Norton Type Gear-Boxes
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» صندوق التروس في السيارات
» كتاب Advances in Gear Theory and Gear Cutting Tool Design
» بحث عن مرجع Norton Design of Machinery
» Design Of Machinery, Robert Norton, 4th Edition
» كتابين ممتازين فى تصميم تروس

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكى :: المنتديات الهندسية :: منتدى المقالات والمواضيع الهندسية-
انتقل الى: